Thursday, December 13, 2007

Bahagian dua.

Selesai aku menjawab paper matematik, aku bersedia untuk menjawab paper sejarah lepas waktu rehat.
Sabarrr..lagi 2 hari je lagii..lepas tu abesss...

Aku berjalan menuju ke kantin. Suasana kantin mulai riuh. Pelajar-pelajar makin bertambah.

"Amirr...kejapp!!" Laung satu suara. Entah siapa.

Langkah ku terhenti. Aku menoleh. Dari jauh kelihatan Husna sedang berlari-lari anak.

"Weih..aku nak tanya ko sket ni..huuhh..adehh!" Ujarnya termengah-mengah sambil menekan-nekan perutnya.

"Sabarr..tarik nafas duluuu.." Balasku tersenyum.

Husna, Setiausaha Lembaga Pengawas Sekolah. Berkaca mata. Manis orangnya. Bertudung sopan. Ada hati kat Helmi..Hihihihih..

"Otak ko..ni, aku nak tanye ko sket, minggu depan, ko tolong bahagian teknikal untuk Perkhemahan Pengawas eh?" Ujar Husna.

"Ha?Teknikal?Perkhemahan Pengawas?Apakah?" Aku saja bergurau. Hihih...

"Ha'ah, kitaorang ada perkhemahan. Boleh ko tolong?" Dia sikit pun tak tau aku sedang bergurau.

Hm.

"Haa..tulah pengawas!!Bila pasal teknikal, akuuu jugakk..alih-alih akuuu jugakk!!Bila aku datang lewat ke, ponteng kelas ke, bukan nak cover aku!Asyik-asyik yang masuk bilik cikgu Jaidin sapa?!Akuuuu jugak!Alih-alih akuuuu jugak!" Ujarku geram.

Memang pon. Hm.

"Tu tugas lah!Tak boleh buat ape...Orang suruh jadi pengawas tak nak!" Ujar Husna.

"Ahh!Buat apa?Bukan dapat gaji!" Terangku.

"Alaa..boleh la mirr!!" Ujarnya lembut. Manja.

Kadang-kadang termakan jugak aku. Ni lah orang pompuan. Takde keje lain.

"Pleaseeee!Ko takyah bayar pape, makan minum ditanggung..Pleaseee!!" Ujarnya lagi sambil buat muka konon-konon kiut. Memang kiut pon.

Aku memandangnya. Rasa nak tempeleng pon ada. Nasib baik pompuan. Kiut plak tuh.

Tiba-tiba Khairel dengan gengnya lalu.

"Wahai orang-orang yang berimannnn...janganlah kamu hampiri zinaaa!!!" Ujar Khairel sambil lalu kat blakang aku dengan Husna.

"Sibukkk lahhhh!!!Pegi jelah kantin tuu!!!: Jerkah Husna.

Mak aihh..Muka kiut tadi dah tukar jadik resakse.

Khairel dengan selamba je lalu. Dari jauh dengar die laung..

"Garangnyee!!"

Husna dah tarik muka. Mencebik. Muncungg je. Aku dah la tak reti nak pujuk-memujuk ni.

"Weih, dah ar tu..muncung tu bleh sangkut kunci loker aku ni tau tak?!" Aku cuba memujuk.

Memang dalam sekolah aku, kalau bab cakap-cakap same-same laki dan pompuan ni bleh jadi satu isu. Lagi-lagi lepas tu kena tegur macam Si Khairel buat. Budak laki ok je. Dak Pompuan je emo semacam..Rasa bersalah lah tu..maklumlaa..insan solehah la katekann..hihihi.
Si Husna ni sah-sah merajuk.

"Alaa..dengan budak-budak pon nak amik ati..camne nak jadik isteri solehah Helmi ni?" Aku cuba bergurau.

Ada senyuman sedikit.

"Apa Helmi, Helmi?!Aku takde pape dengan dia larr!" Ujarnya sambil tersenyum.

"Eleh, takde pape konon, tapi balik-balik pos surat gak..hihi!!" Balasku.

"Diamm arr!!!Ko nak tolong ke taknakk?!!" Jerit Husna. Kali ni kiut.

"Yelah..aku tolong laa..bile?Kat mana?Bape hari?" Balasku.

"Minggu depan, Jumaat sampai Ahad, kat Sungai Congkak" Ujar Husna.

"Hm..ok.nanti pape hal aku bagitau.." Aku memikirkan sesuatu sebenarnya.

"Yelah..ok, aku nak bertugas ni, kang marah plak buah hati ko tu!" Ujar Husna sambil bergerak menjauhi aku..

"Sapa?!" Soalku.

"Zahrah!" Laungnya dari jauh.

Aku terkebil-kebil.
Uiihh.
Langit dan Bumi bezanya aku ngan si Zahrah tuh.
Garang nak mampos!
Ntah sapa tah bakal suami dia?Hahaha!!
Pandai-pandai je minah tu.

Selesai makan, aku masuk ke kelas dan bersiap sedia nak jawab paper Sejarah. Paper ni kira boleh laa konfident aku score!Maklumlaa..anak murid kesayangan Cikgu Sabariah. Hihi.

Baru je nak menjawab, pintu kelas di ketuk,

"Assalamualaikum cikgu!" Entah siapa. Tak nampak pulak muka.

"Waalaikumsalam, Haa Zahrah, ada apa?" Jawab Cikgu Sabariah.

Zahrah?Huhu..tah pape tah minah ni. Tak jawab exam ke?

"Nak mintak kertas jawapan lebih, lagi tiga helai" Ujar Zahrah.

"Oh, nah amik ni" Cikgu Sabariah menghulurkan helaian kertas-kertas itu.

"Terima kasih cikgu" Ujarnya sambil keluar. Dengan tak semena-mena, dia menjeling tajam kat aku~!

Huh.
Aku pulak pegi tenung dia entah kenapa.
Cepat-cepat aku alihkan pandangan ke tempat lain.

Zahrah merupakan Timbalan Ketua Pengawas. Memang garang. Kat asrama puteri dia adalah Ketua Aspuri atau Asrama Puteri. Junior-junior memang takut ah dengan dia.

Ahh.
Biarkan.
Aku menjawab soalan Sejarah yang lebih penting dari dia!
Ehh.
Kacangnye soalannn..
Bleh scoree niihh!

******************************************************************************

Loceng tamat sekolah berbunyi jam 2.30 ptg.

Sedang aku berjalan nak balik asrama, aku disapa. Hari ni famous plak aku eh?!

"Assalamualaikum" Ujar Zahrah.

"Waalaikumsalamwarahmatullah" Jawabku sedikit terkedu.

"Saya nak tanya sikit boleh?" Ujar Zahrah lagi sambil menunduk. Sopan la plak. Menjaga mata la katekan. Aurattt...!!

"Boleh, tanya apa?" Balasku.

"Awak ni nanti pergi perkhemahan pengawas minggu depan kan?Sebagai Biro Teknikal?" Soalnya.

"Err..tapi saya tak bagi jawapan lagi..Husna dah cakap dah tadi" Terangku.

"Saya harap awak bolehlah tolong kami. Kami takde pengalaman dalam soal teknikal-teknikal ni." Ujar Zahrah dan masih lagi menundukkan mukanya.

Sesekali dia merenung ke sekeliling. Dia memang elakkan dari bertentang mata dengan aku. Hishh..auratt!!!

Khairel berselisih lagi dengan aku. Tapi kali ni dia diamm je. Buat tak tau je aku dengan si Zahrah dok bersembang.
Tau takutt!!
haha.

"InsyaAllah..saya akan cuba tolong sedaya upaya saya. Tapi janganlah harapkan saya ni sangat eh? Saya ni bukannya pandai sangat. Sikit-sikit tu boleh lah" Aku berbasa-basi.

"Terima kasih. Assalamualaikum" Ucap Zahrah dan terus berlalu. Tak sempat aku nak menjawab salam tu depannya.
Tak ada sedikit pon expression kat wajah dia. serius je.
Misteri sungguh.
Hm.

Sampai asrama, aku buat apa yang patut, mandi, solat, tido, prep, tido lagi, Solat Maghrib, dengar kuliah Ustaz Nordin, Solat Isya' dan sepatutnya aku turun prep. Tetapi oleh kerana, malam ini, Ustaz Nordin nak jumpa pasal peristiwa semalam. Aku turun ke dewan makan.

Aku tolong Helmi menyusun meja dan kerusi untuk perbincangan malam ni.
Al-Faizal membawa satu teko air teh panas dengan beberapa biji cawan.
Lepas tu, satu-satu senior-senior lain datang.
Ustaz Nordin datang dengan Daus Juma'ah.

Lepas semua ambil tempat duduk masing-masing, Ustaz Nordin bermula dengan mukaddimah dan selawat ke aras junjungan Nabi Muhammad S.A.W.(baca penuh!)

Dan Ustaz Nordin mulakan bicara,

"Bismillahirahmanirrahimm..Terima kasih sebab datang. Malam ni saya nak bagi sedikit penerangan kat kamu semua, memandangkan kamu semua senior, jadi kamu berhak tahu apa yang berlaku kat asrama kita sejak kebelakangan ni dan sa-hingalah peristiwa semalam" Ujar Ustaz Nordin.

Aku memang minat bile die cakap 'sa-hinggalah'. Macam orang dulu-dulu. Klasik!

"Dalam Al-Quran, Allah ada menyebut, Dan tidaklah aku menciptakan jin dan manusia itu supaya mereka tunduk dan patuh kepada Aku.." Terangnya.

Semua menunggu apa sebenarnya muslihat Ustaz Nordin malam ni.

"Asrama kita sebelum terbinanya ia disini, sebenarnya kawasan tumbuhnya pokok saga. Bukan saja kawasan asrama ni, malah seluruh kawasan sekolah. Kalau kamu semua nampak kat depan bengkel tu ada satu saja pokok saga kan? Sebenarnya cerita semua ni bermula dari pokok yang satu tu lah" Terangnya lagi.

Kami semua dah semakin excited nak tahu.

"Kira-kira 50 tahun dahulu, semua kawasan daerah ni ditumbuhi kelapa sawit dan kat kawasan sini pokok-pokok saga tumbuh meliar. Semasa sekolah ini dan asrama ini dibina, ada satu pokok saga yang tak dapat ditebang"

Fikiran aku melayang kat pokok saga tua yang ada depan bengkel kemahiran hidup. Memang misteri pokok tu.

"Masa saya mula-mula mengajar kat sekolah ni, ada seorang sahabat baik saya, nama dia Ustaz Nizamuddin Al-Hafiz. Dia cikgu senior sebab dia lah orang yang pertama dipindahkan selepas sekolah ini beroperasi. Saya hanya ditempatkan disekolah ni selepas 2 tahun beroperasi"

Cerita dah semakin menarik.

"Ustaz Nizamuddin waktu itu, baru balik dari Al-Azhar. Dan dia memang seorang Al-Hafiz. Selepas tamat pengajian Al-Hafiznya, dia dihantar ke Al-Azhar. Tinggi ilmunya..namun orangnya merendah diri...baik pekertinya, halus tulus budinya"

Aku terkesima dengan cerita Ustaz Nordin. Aku teringin sangat hendak berjumpa dengan Ustaz Nizamuddin!

"Saya ditugaskan menjadi penolong warden asrama bersama-sama Ustaz Nizamuddin yang menjadi ketua saya. Batch yang pertama masuk ke asrama ni, iaitu senior-senior sebelum senior awak lagi , ialah mereka yang diambil dari kawasan sekitar sini saja"

Ustaz Nordin termenung jauh kejap. Seolah-olah mengingat sesuatu.

"Pelajar Aspuri tak ada lagi masa tu. Batch tu dalam 60 orang"

"Sikitnye ustaz?Kat sekolah ada form berapa je?" Soal Hafiz Dalhal tiba-tiba.

"Kat sekolah memang la ada pelajarnya. Semua duduk luar la. Tapi yang masuk asrama ni yang terpilih. Masa tu kat sekolah ada hanya sampai form 2" Jawab Ustaz Nordin.

"Batch 60 orang yang masuk dibahagikan dalam 5 dorm seperti kamu sekarang. Al-Khawarizmi, Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, At-Tarmizi dan Al-Ghazali. Nama-nama dorm ni pon Ustaz Nizamuddin yang beri"

"Lagi ustaz. Sambung" Ujar Marizan tak sabar.

Ustaz Nordin tersenyum.
Dia menuang air dalam gelasnya dan menghirup sedikit.
Dan seraya dia menyambung,

"Dalam 60 orang ni, ada seorang pelajar yang mengamalkan ilmu hitam. Waktu tu dia form 2. Dia warisi ilmu ni dari atuknya. Kamu semua pernah tengok kan ilmu hitam ni? Seperti boleh bertukar wajah, buat guna-guna, bela syaitan dan sebagainya. Semua ini ternyata khurafat, syirik!Taubat nasuha saja yang boleh mencucinya!" Tegas Ustaz Nordin.

Kami semua mengangguk.

"Pelajar ni sebenarnya ada membela jin. Jin itu ditugaskan untuk dia melakukan perbuatan yang tidak bermoral. Seperti mencuri, pukau dan ada sa-hingga kes berat seperti rogol. Awak bayangkan, pelajar seawal usia itu, sudah pandai melakukan itu semua. Dia sebenarnya memerlukan anak dara untuk menguatkan ilmunya lagi. Ini semua berlaku sebelum sekolah kita diwartakan sebagai Sekolah Menengah Agama ye. Awak semua jangan salah faham"

Ustaz menerangkan. Kami melongo. Dia sebut lagi 'sa-hingga'.

"Perbuatan dia ni tak bertahan lama, Ustaz Nizamuddin lah yang pertama dapat menghidu kegiatannya. Bila dia dah tahu Ustaz Nizamuddin mula nak ambil tindakan, dia menyuruh jin-jinnya, syaitan-syaitannya mendiami pokok saga kat depan tu!"

"Sebab apa ustaz?" Aku bertanya.

"Sebab Ustaz Nizamuddin dah buat 'pagar' disekeliling kawasan asrama ni. Bermula dari pintu masuk sa-hinggalah pintu belakang nak ke surau tu" Jawab Ustaz Nordin.

Dia menghirup airnya. Dia sebut lagi 'sa-hingga'. Hihih.

"Kalau jin-jin dan syaitan-syaitan tu masuk dalam salah satu 'pagar' yang Ustaz Nizamuddin buat, mereka semua tak akan dapat pergi mana-mana. Terkurung. Sebab tu lah dia suruh semua jin-jin dan syaitan-syaitannya mendiami pokok saga tu"

"Saya sendiri yang ikut masa Ustaz Nizamuddin buat 'pagar' tu. Dia genggam garam kasar dalam tangannya, dan baca surah-surah Al-Quran yang saya sendiri tak pasti surah apa. Yang saya dengar Surah An-nas ada, Surah Yasin sepotong ayat, Surah Al-Baqarah sepotong ayat dan ada lagi ayat-ayat lain. Lama juga waktu dia genggam garam tu..Setelah tu, dia campakkan garam tu ke lantai untuk mulakan 'pagar'. Masa garam tu dilontar ke lantai, meletup!Macam silap mata tu!Berasap-asap!"

Kami semua terpana seketika. Cerita yang dah berlaku dulu akhirnya terbongkar.

"Dan bila 'pagar' tu siap, budak tu melarikan diri dan tak balik-balik lagi. Tinggallah belaan-belaan dia mendiami pokok saga depan tu sampai sekarang"

"Kenapa Ustaz Nizamuddin tak setelkan pokok tu?" Soal Zamri pula.

"Saya pon bertanyakan soalan yang sama dekat dia, dan dia hanya menjawab, Semua yang berlaku ini, adalah untuk mereka yang mahu berfikir. Sebab dia nak generasi lain tahu apa akibatnya bermain dengan ilmu hitam ni. Lalu dia tak usik pokok tu. Namun selepas tu, tak ada pulak perkara-perkara seperti yang berlaku semalam" Jawab Ustaz Nordin.

"Tapi apa kaitannya dengan peristiwa semalam ustaz?" Soal aku lagi.

"Itu kita kena tanya sendiri dengan Daus Juma'ah..Daus, awak ada apa-apa yang nak dicakapkan?" soal Ustaz Nordin kat Daus Juma'ah.

Semua tumpuan kini kat Daus Juma'ah.

Daus tunduk dan mulakan cerita.

"Sebenarnya...ustaz, hmm...Saya tak..tak..tau nak mulakan cerita" Ujar Daus Juma'ah tersekat-sekat.

"Sebenarnya budak dalam cerita saya tadi tu ada kaitan dengan awak kan?!" Ujar Ustaz Nordin dengan suara yang sedikit meninggi.

Ha?!
Aku dah blurr..
Pulak dahh..
Never ending story plak kee?
Jadi?
Kaitan dengan Fendi Abu Khair ialahhh..?

Masing-masing tercengang. Zamri dah mula geram. Mengepal-ngepal penumbuknya.

"Dia...dia...abang saya!!" Ujar Daus Juma'ah.

Zamri bangun dan mendebik Daus Juma'ah. Suasana gamat sekejap. Ustaz Nordin meredakan keadaan.

"Aku nak tanya ko satu soalan. Baik ko jawab betul-betul sebelum aku bagi penampar..Malam tu, ko datang dorm Al-Khawarizmi carik Fendi Abu Khair kenapa?!" Soalku geram.

"Saya...saya nak beritahu Fendi, jin-jin tu nak rasuk dia, sebab dia pegi toreh pokok tu hari tu.." Jawab Daus Juma'ah.

"Dah macam mana pulak ko boleh tahu ada jin nak merasuk Fendi?Ko bela eh?Abang ko kasi pinjam eh?" Kali ni Fahrul Razi yang terkenal dengan pendiamnya mula bersuara.

Nurshahdan dah mengekek ketawa. Fahrul ni kadang-kadang datang angin dia memang sakit ar sape yang kena.

"Saya..saya tak tau macam mana saya boleh tauu..Saya cuma boleh katakan, jin-jin tu nak merasuk Fendi.." Ujar Daus Juma'ah sedikit terketar.

"Rasanya dia boleh rasa sebab pertalian darah.." Terang Ustaz Nordin.

"Tapi, kenapa ko plak yang kena?Takkan belaan abang ko tu tak kenal ko?Muka ko dengan abang ko lebih kurang kan?" Hafiz Dalhal pula menyampuk.

"Bukan macam tu Hafiz, Daus ni tak amalkan ilmu yang macam mana abang dia ada. Jadi mudahlah belaan abang dia merasuk dia" Terang Ustaz Nordin lagi.

Tiba-tiba suasana senyap. Masing-masing diam tak tahu nak cakap apa lagi.

"Jin tu kata dia dari Songkhla..abang ko amik kat situ ke?" Soal Al-Faizal.

"Abang saya menuntut ilmu tu kat sana...bangg.." Jawab Daus Juma'ah.

Diam lagi. Seolah ketandusan idea.

"Ustaz, siapa orang lelaki yang berpakaian silat malam yang ustaz ajak saya ikut tu?" Soal Azizul Masauddin.

"Ha?Bila masa pulak saya ajak kamu?Siapa pulak yang bersilat?" Jawab Ustaz Nordin kehairanan.

Azizul Masauddin dah pucat.


Bersambung......