Thursday, December 6, 2007

sambungan bahagian satu.

Kringg!!
Loceng berbunyi. Masa rehat dah pun abes. Kebanyakan pelajar berpusu-pusu menuju ke kelas masing-masing.

Lepas ni aku ada paper Bahasa Arab Tinggi plak!Tadi Bahasa Arab Komunikasi!Hmm...Dua-dua killer paper.

Suasana sekolah aku dalam minggu ni memang sunyi sepi. Maklumla,minggu exam. Kalau tidak..dah macam pasar!

Aku berjalan melewati blok A. Dan ketika itulah Helmi,Ketua Asrama menyapa aku.

"Amir, malam ni ada perjumpaan lepas Isya',pukul 9 kat dorm Ibnu Sina" Ujarnya. Suaranya ada sedikit ketegasan. Macam ada yang tak kena.

"Ok,InsyaAllah" Balasku.

Helmi berlalu tanpa menoleh meninggalkan aku dengan seribu satu pertanyaan. Hm..apa-apa pun tunggu malam ni je lah. Hmm.

Ketika aku melintasi kelas Daus Juma'ah, aku tak nampak pon kelibatnya, kelasnya bersebelahan dengan kelas aku. Kat tingkat 3 Blok B ni, hanya ada satu je kelas tingkatan 3. Kelas Daus Juma'ah, 3 Azam.

Khairel memanggil aku,

"Bangg...kejap bangg!!"

"Ha, ape die?Aku ade exam ni" Tegasku.

"Abang nampak Daus tak?Kitaorang tak jumpa dia dari pagi tadi.Kat Asrama pon takde" Terang Khairel.

Pelik.

Hm.

"Takpe.Malam kang kita bincang kat dorm ok?Aku ade exam ni.Ko takde exam ke?" Soalku.

"Pagi tadi ada, hari ni satu paper je" Balasnya.

"Dah tu,PMR dah abes ke?Study PMR lak!" Balasku pula.

"Alaahh..PMR tu kacangg je beb!!Pejam mata je!" Ujar Khairel.

"Haa..elok la tuu..Takbur!cakapla lagi!!Tuhan tarik nikmat,baru ko tau!" Tegasku.

Khairel tersengih-sengih.

Aku kerling ke jam tanganku.

Ya Allahh!Lagi 10 minint nak start!
Aku bergegas ke kelasku. Sampai kat kelas, Ustazah Maznah menjeling tajam. Aku buat dekkk je dan pergi ke tempat dudukku.

Sambil tak menghiraukan yang lain, aku mula mengisi butir kat kertas jawapan.

Dan 10 minit kemudian, perjuanganku bermula.

Bahasa Arab Tinggi...

Ya Tuhannn...

Payahnyaaa paper niii!!!

Getusku dalam hati.

**********************************************************************************

Malam, lepas Isya',tepat pukul 9, aku ke dorm Ibnu Sina.
Dalam tu dah ada budak-budak lain.

"Assalamualaikum" Sapa aku.

"Waalaikumsalamwarahmatullahh" Mereka membalas hampir serentak.

Aku pandang keliling. Semua senior-senior. Helmi, Al-Faizal, Khusairi, Marizan, Hasanudin, Fahrul Razi, Zamri, Hafiz Dalhal, Azizul Masauddin, Arman Shah, Nurshahdan dan Syed Al-Hakim.
Semua senior. 12 orang semuanya. Aku tak tahu kenapa Helmi nak jumpa semua senior malam ni.
Semua muka berkerut-kerut seolah memikirkan sesuatu.
Masing-masing bersila atas lantai dorm Ibnu Sina.

"Wei, ada ape wei?" Aku separa berbisik kat Hafiz Dalhal.

"Entah. Aku pon tak tau" Jawab Hafiz Dalhal.

"Pasal Daus Juma'ah" Al-Faizal mencelah.

Aku termenung sekejap.

"Amir, malam tadi ko ada jumpa Daus Juma'ah?" Tanya Helmi.

"Ada,dia datang bilik aku malam tadi. Carik Fendi Abu Khair katenye" Ujarku.
"Apa masalah mi?" Tanyaku.

"Dia hilang" Jawabnya ringkas.

"Ha?Hilang?Camne boleh hilang?" Tanyaku lagi.

"Ni yang aku pelik ni. Aku dah suruh bebudak carik dia. Kita tunggu jelah kat sini dulu" Jawabnya.
"Tadi aku dengar,ada orang nak bagitau aku sesuatu.Sapa?" Ujar Helmi.

Masing-masing memandang muka masing-masing.

"Laa..cakap jelah.Bukan aku nak marah pon" Ujar Helmi lagi.

Azizul Masauddin mengangkat tangan.

"Tak payah lah angkat tangan,cakap je lah" Celah Khusairi.

Yang lain tergelak.

"Malam tadi ada perkara pelik berlaku" Ujar Azizul Masauddin.

Semua memandang ke arah Azizul Masauddin penuh kehairanan.

"Tapi cite ni abes sini je la ye.Aku taknak sampai Ustaz Nordin tau" Ujarnya lagi.

Semua menunggu cerita dari Azizul Masauddin dengan penuh minat.
Aku membetulkan kedudukan sila aku.

"Malam tadi Ustaz Nordin suruh aku ikut dia. Ronda kawasan asrama. Lepas tu, ada dua orang datang lengkap berbaju silat. Ustaz Nordin tegur macam dah kenal. Ustaz panggil salah sorang tu Wak. Ustaz ada cakap pasal pagar-memagarlah, ada setan kacau asrama kita lah, ada penunggu kat pokok saga depan tu lah, aku tak berapa pasti sebab aku ngantuk. Aku teman je Ustaz" Cerita Azizul Masauddin.

"Lepas tu?" Ujarku.

"Lepas tu, orang tu bersilat kat kawasan lapang depan bengkel kemahiran hidup" Sambung Azizul Masauddin.

"Lagi?" Pinta Helmi.

"Ustaz Nordin suruh aku balik dorm. Aku tak tau apa diorg buat lepas tu" Ujar Azizul Masauddin.

Semua kaget.
Ada yang berbisik-bisik.
Seolah ragu-ragu nak percaya cerita Azizul Masauddin.

"Kau biar betul ni Zul, ni sampai berpawang-pawang,bersilat-silat, ni kes serius ni!" Tegas Helmi.

"Betul!Aku tak tipu!" Balas Azizul Masauddin.

Aku nak aje bukak cerita. Tapi aku rasa baik aku tunggu apa kesimpulan yang si Helmi nak buat.
Lepas tu suasana sepi seketika.

DannGg!!
Pintu dorm Ibnu Sina ditolak kuat tiba-tiba!

Hafiz Dalhal dah melompat atas katil.
Yang lain berganjak sedikit dari tempat duduk.

Fahd Muzaid kelihatan kat muka pintu tercungap-cungap.

Zamri bangun dan mencekak leher Fahd Muzaid.

"Ko ni, takde adab ke?Tak reti bagi salam ke?Ha?Apehal ko ni?" Marah Zamri sambil mengheret Fahd Muzaid ke tengah dorm.

"Arkhh..Sori bangg..Sorii" Ujar Fahd Muzaid.

Zamri melepaskan cekakan tangannya.

"Ha,kenapa ko?" Soal Zamri.

Senior-senior lain bertambah-tambahlah heran dengan peristiwa itu.

"Daus bangg...Dauss..!!" Ujar Fahd Muzaid masih tercungap-cungap.

"Ha?Kenapa dengan dia?" Soal Zamri lagi.

"Dia bangg..kitaorang jumpa dia kat tandas tingkat tiga...dia...diaa" Ujar Fahd Muzaid tersekat-sekat.

"Dia Apa?!!" Jerkah Marizan.

"Dia kene sampuk!!"

Semua terperanjat dengan kenyataan Fahd Muzaid. Tanpa berlengah, kami semua bergegas ke tandas tingkat 3.
Masing-masing seram sejuk bila sampai kat situ.
Terutamanya aku.

Kat situ ada lagi 3 orang. Khairel, Faiz Zubair dan Fendi Abu Khair. diorang tunggu kat luar tandas. Takut nak masuk.

"Apehal ni?Mana Daus?" Soal Helmi.

"Ada kat dalam tu bang..bangg jangan masuk bangg..kita panggil Ustaz Nordin je la!" Jawab Khairel.

"Takpe. Biar aku masuk!" Celah Al-Faizal.

Helmi membenarkan.
Semua orang berdebar-debar tatkala Al-Faizal melangkah masuk dalam tandas. Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu.

Kami menunggu.

"Helmiii!!!!Zamrii!!!Masuk lekassss!!!!" Al-Faizal menjerit tiba-tiba.

Helmi dan Zamri meluru masuk ke dalam tandas.

Sambil itu aku menyuruh Faiz Zubair dan Fendi Abu Khair supaya memastikan semua pelajar masuk dalam dorm masing-masing. Takut kecoh!
Sambil Khairel berjaga kat tingkat bawah. Tengok kalau Ustaz Nordin meronda.

Suasana malam tu sungguh pekat. Jam menunjukkan ke angka 12 tengah malam. Bunyi cengkerik makin kuat kat luar tu.

Masing-masing yang ada kat situ menunggu agenda seterusnya.
Bukan calang-calang yang ada kat situ.
Hafiz Dalhal, Khusairi, Al-Faizal, Helmi, Zamri...
Semua ilmu tinggi-tinggi.
Setakat orang kene rasuk, sampuk apa lah sangat bagi diorang.
Dah banyak kes kat sekolah dan kat asrama tu diorg setelkan. Termasuk asrama puteri.

Tiba-tiba......

Bersambung.