Sunday, December 9, 2007

Bahagian satu (akhir).

"Lepasskan akuuu!!!Lepaskan akuuuu!!!!" Suara Daus Juma'ah memekik kat dalam tandas.

Aku, dan yang lain tersentak.

"Pergiiii!!!Jangan kacau akuuuu!!!!" Daus Juma'ah meracau-racau. Suaranya berubah garau.


Kedengaran suara Al-Faizal menengking.


"Keluar kau dari badan anak adam nii!!!Keluar sebelum aku hapuskan kau!!"


Kami semua yang menunggu di luar tak dapat nak menduga apa yang berlaku kat dalam tandas. Suara Al-Faizal makin meninggi. Dari luar kedengaran seperti ada pergaduhan.


Bulu roma aku dah naik.


"Ni dah berat nih!" Ujar Khusairi tiba-tiba.


"Hafiz, Syed, korang pergi bukak pintu surau" Ujarnya lagi.


Hafiz dan Syed mengangguk. Mereka faham bagaimana situasi ini akan berlarutan sepanjang malam.


"Wei, aku nak pergi cek budak-budak lain ok?" Marizan bersuara.


"Aku ikut ko!" Ujar Arman Shah.


Mereka akan memastikan semua pelajar masuk ke dalam dorm. Walaupun Faiz Zubair dan Fendi Abu Khair dah melaksanakan tugas tu, mereka harus memastikannya.


"Napa kita tak masuk je?Tolong diorang.." Nurshahdan mencelah.


Senyap.


"Kita tunggu Helmi" Aku bersuara. Sambil bersiap sedia menunggu Helmi. Mereka didalam tu masih boleh tangani Daus Juma'ah yang berbadan gempal.


Suara Al-Faizal kedengaran lagi.


"Keluarr!!!!Aku kata keluarrr!!!!"


"ArgggHHhh!!!!!Tidakkkkk!!!" Daus Juma'ah menjerit.


PRanGGg!!

Pintu masuk tandas pecah!


"Wei!!Tolong kitaorang!!Masukk!!" Laung Helmi.


Kami yang ada diluar cepat-cepat masuk.


Al-Faizal dah tersandar kat tepi dinding. Helmi dengan Zamri masih memegang tangan Daus Juma'ah. Ternyata Daus Juma'ah tidak dapat dikawal.


"Dia tendang Al!" Terang Zamri.


"Pegang dia!" Jerit Helmi.


Hasanudin, Nurshahdan memegang kaki Daus Juma'ah.


Terhoyong-hayang mereka dek kuatnya Daus Juma'ah ketika dia meronta-ronta.


Azizul Masauddin menempelaknya.


"Hoi!Kau ingat ko kuat?!"


"Hahahahahahaha!!!!!!" Daus Juma'ah ketawa. Tapi bukan menggunakan suaranya. Suara ini garau.


Dia meronta-ronta lagi. Lantas mereka yang memegangnya tercampak!


Daus Juma'ah melompat!


Dan bertinggung atas sinki.


Sambil merenung tajam. Rupanya berubah. Matanya merah menyala. Giginya menyeringai. Seolah bersedia untuk menerkam siapa saja yang datang dekat.


Aku mendapatkan Al-Faizal yang dalam kesakitan.


"Al, kau tak pape?" Tanyaku.


"Tak..takde pape..kita..kita mesti bawak dia ke surau.." Ujar Al-Faizal menahan sakit.


Aku berfikir sejenak. Bagaimana nak bawak makhluk ni ke surau dalam keadaan yang macam ni. Ustaz Nordin adalah ikhtiar yang terakhir.


"Zamri, kau ingat langkah pecah tujuh?" Tanyaku kat Zamri.


"Ingat" Jawabnya.


"Kau Khusairi?" Tanyaku pada Khusairi pula.


"Ingat. Kenapa?" Jawab Khusairi.


"Kita tangkap dia guna langkah pecah tujuh" Ujarku.


Zamri, Khusairi bingung.


"Boleh ke?" Tanya Zamri.


"Kita cuba. Kita kena bawak dia pegi surau" Terangku.


Daus Juma'ah masih bertinggung atas sinki. Matanya merah. Sesekali mengilai-ngilai menyakitkan telinga.


"Apa kau nak buat hah?!!Kau ingat aku takut?!!!Hahahahaha!!!" Daus Juma'ah mengacah-acah tangannya bila nampak Zamri dan Khusairi mula membuka langkah silatnya.


Aku bantu Al-Faizal dan Helmi bangun.


"Dan, ko bawak Al-Faizal, Helmi dengan Hasanudin ni ke surau..." Pintaku pada Nurshahdan. Dia menolong memapah Al-Faizal dan Hasanudin.


"Aku tolong ko Dan!" Ujar Fahrul Razi. Dan memapah pula Helmi.


"Zamri, Khusairi dan sedia?" Tanyaku pada Zamri dan Khusairi yang bersedia membuka langkah.


Aku, Zamri dan Khusairi tahu bersilat. Kami seguru kat dalam persatuan silat kat sekolah.


"Azizul, jaga pintu" Arahku.


Azizul mengerti.


"Sedia!" Zamri memasang kuda-kudanya.


Zamri, Khusairi, aku mula bersilat

Daus Juma'ah melompat berhadapan dengan kami. Khusairi menyerangnya.

Pang!!Satu tendangan hinggap kat dada Daus Juma'ah. Dia mengaduh. Dia masih lagi berdiri.

Kali ni Zamri pula, Daus Juma'ah pantas mengelak.

Serentak itu aku ke belakang Daus Juma'ah, cuba mencekak lehernya. Aku kelok bawah ketiaknya dan memegang lehernya!

Dia meronta hebat!

Zamri mengunci tanganya.

Khusairi menendang kaki Daus Juma'ah supaya dia melutut.

Aku terus mencekak lehernya. Aku mencekak dengan lebih kuat untuk meletihkan dia.

Daus Juma'ah terus meronta-ronta.

Akhirnya dia tidak berdaya. Dia menjadi lemah. Dan terkulai atas lantai.

"Alhamdulillahh..moh kita bawak ke surau!" Ujarku.

Seluruh ototku terasa sakit. Macam ada benda tajam mencucuk-cucuk. Hebatnya tenaga orang yang di rasuk.

Walaupun berat, aku dan yang lain-lain mengangkat Daus Juma'ah hingga ke surau.

Seluruh penghuni asrama lelaki sebenarnya dikejutkan dengan bunyi hilai ketawa Daus Juma'ah. Sebahagian daripada mereka dah pun memenuhi perkarangan surau. Arman Shah dengan Marizan mengawal situasi tu. Mereka menghalang dari pelajar-pelajar lain memasuki surau. Marizan terjenguk-jenguk ke belakang. Memerhati kelibat Ustaz Nordin.

Kat dalam surau, lain pula ceritanya. Daus Juma'ah dibaringkan sambil dipegang erat. Faiz Zubair, Fahd Muzaid, Khairel mula membaca surah Yasin.

Dengar je surah Yasin dibaca, Daus Juma'ah mula meronta-ronta. Dekat 10 orang memegangnya. Dia masih lagi bertenaga. Terhumban Zamri. Terhoyong-hayang Helmi. Peristiwa kali ni teruk berbanding apa yang berlaku kat asrama puteri minggu lepas. Satu asrama puteri tak boleh tidur. Takut agaknya.

Aku ingatkan perempuan teruk kalau kene rasuk. Rupanya, lelaki pun lebih kurang. Malah lebih teruk!

Bacaan Yasin diteruskan. Daus Juma'ah masih meronta-ronta keras. Sakit-sakit badan ditendang, ditumbuk olehnya.

Al-Faizal mengeluarkan sesuatu dari poketnya.

Diambilnya dalam plastik, sebutir lada hitam. Lantas ditekannya pada kuku ibu jari kaki kiri Daus Juma'ah.

"Allahummasallia'alaa Muhammad!"
"Bismillah hi Syaafii!"
"Bismillah hi Khafiiii!"
"Bismillah hi Mua'afiii!!"

Al-Faizal menekan kuat lada hitam tu.

"ArgghhhHHHHHHHHHHHH!!!!!" Jeritan Daus Juma'ah memecah keheningan malam. Pelajar-pelajar kat luar terkejut, ada yang bertempiaran lari.

Al-Faizal melepaskan sedikit.

"Dari mana usulmuu?" Soal Al-Faizal tegas.

"Hahahahaha!!!" Syaitan yang dalam badan Daus Juma'ah ketawa,

Al-Faizal menekan lagi.

"ArgghhhhHHhhHHhhhhHHHHHHHHHHHHHH!!!!" Syaitan itu menjerit sambil meronta-ronta hebat. Hampir terlucut pegangan mereka yang memegang Daus Juma'ah

Al-Faizal bertanya lagi.
"Dari mana usulmuu??!!Kenapa kau rasuk badan anak adam ini??!!" Kali ini lebih keras.

Syaitan itu dengan suara garau, mata merah menyala menjawab.

"Asalku dari Songkhla....aku disuruh merasuk Fendiiii..." Fendi Abu Khair tersentak. Mereka yang mendengar pun tersentak!

"Siapa yang suruh?Siapa tuanmu?!!" Al-Faizal bertanya. Tangannya tak lepas dari ibu jari kaki Daus Juma'ah.

"HahahHahahaha!!!" Syaitan itu ketawa.

Al-Faizal menekan lagi.

Syaitan itu pon menjerit sampai membingitkan telinga. Sambil meronta-ronta. Pegangan ke atas Daus Juma'ah semakin kuat. Sampai lemah dia jadinya.

Tiba-tiba,
Ustaz Nordin masuk.

"Al, ketepi kamu, biar saya selesaikan semua ini.." Ujar Ustaz Nordin tenang.
"Dudukkan dia. Pegang dia betul-betul!" Ustaz Nordin mengarah.

Ustaz Nordin ke belakang Daus Juma'ah. Matanya ditutup sambil mulut terkumat-kamit. Di letakkan tangannya kat tengkuk Daus Juma'ah dan diurut-urut sampai ke atas kepala. Dibuat berulang-ulang kali. Manik-manik peluh membasahi dahinya. Daus Juma'ah dah terliuk-liuk. Macam kegelian. Ustaz Nordin mengurut dengan lebih keras. Sampai kat hujung kepala Daus Juma'ah, dia mencengkam kuat. Daus Juma'ah meronta-ronta. Dicengkamnya kuat lagi.

Mulutnya terkumat-kamit. Setelah itu, aku dapat melihat, kami semua dapat melihat, ada sesuatu yang keluar melalui atas kepala Daus Juma'ah. Seperti roh keluar dari badan. Dan Daus Juma'ah tak sedarkan diri.

Kami melepaskan pegangan. Helmi dah tersandar. Aku mengurut-ngurut lenganku. Lenguh!

"Bila hal ni berlaku?" Ustaz Nordin bertanya.

Kami memandang Helmi. Biar dia saja yang jawab. Diakan Ketua Asrama.

"Malam ni ustaz. Dalam pukul dua belas tadi" Jawab Helmi.

Ustaz Nordin diam sekejap. Melepaskan lelah.

"Kenapa tak panggil saya?" Ustaz Nordin bertanya lagi. Sambil membetulkan ketayap putihnya.

Helmi diam membatu. Semua memandang satu sama lain. Memang soalan tu tak dapat kami jawab.

"Hm...apa yang berlaku kat dalam surau ni, jangan diceritakan pada sesiapa. Besok, kita adakan mesyuarat tergempar kat dewan makan. Helmi, awak kumpulkan senior-senior. Besok kita akan selesaikan semuanya, InsyaAllah.." Ujar Ustaz Nordin.

Kami semua mengangguk faham.

Kami bersurai 45 minit selepas tu.
Peristiwa malam ni amat membingungkan aku. Apa yang diucapkan oleh syaitan yang merasuk Daus Juma'ah amat mengejutkan aku. Nama Fendi disebut. Apa sebenarnya yang berlaku?Apa cerita disebalik cerita ini?

Aku balik ke dorm, Khairel dah tunggu aku kat muka pintu.

"Bang, ape cerita?Daus camne?" Soalnya bertalu-talu.

"Takde pape lah..Daus dah kitaorang bawak balik dorm dia. Helmi jaga dia malam ni." Jawabku.

"Takkan takde pape, Ustaz Nordin cakap ape?" Soalnya lagi.

"Ko boleh diam tak?!Aku penat ni!Nanti aku cerita lah!!" Bentakku.

Khairel masam muka. Aku buat tak peduli. Penat sangat rasanya. Lenguh-lenguh. Dahlah esok ada exam lagi...

Aku duduk atas katil. Aku pandang Fahrul Razi yang sedang membaca buku. Aku bagi isyarat. Seolah bertanyakan adakah semuanya ok? Dia menjungkitkan bahunya. Aku pandang sekeliling mencari Fendi Abu Khair.

"Nuar, Fendi mana?" Tanyaku pada Anuar Bahari yang sedang mengemas-ngemas lokernya.

"Dia kat Ibnu Khaldun. Teman Daus Juma'ah" Jawabnya.

Aku menggangguk.
Aku merebahkan badanku ke katil. Takde selera pun nak study. Termenung pun takde selera apatah lagi nak berangan-angan.
Akhirnya aku tertidur..

"Amir..bangun..!!" Fahrul Razi mengejutkan aku.

Aku terpisat-pisat membuka mataku. Sambil mengosok mataku aku bertanya.

"Pukul berapa sekarang ni?"

"Dekat pukul tujuh setengah!" Jawabnya.

"HaaH?!!"
Lebur subuh akuuuuuu!!!!!

Aku capai towel dan bergegas ke bilik air.
mandi lebih kurang dan terus bersiap.

Masa aku nak pakai kasut, aku tengok khairel buat senaman tai-chinya. Dengan mata tertutup.

"Hoi!!Pegi mandi laaa!Tak pegi sekolah ke!?!"


tamat bahagian satu.