Tuesday, January 1, 2008

Bahagian dua.(sambungan dan akhir bahagian dua)

"Awak ni mamai tak?Mana ada saya ajak kamu!" Tegas Ustaz Nordin.

Muka Azizul Masauddin dah pucat lesi. Apa sebenarnya yang berlaku malam semalam kat dia, aku masih tak pasti lagi.

"Haa, tanya Daus Juma'ah!Dia nampak saya masa saya keluar dorm nak ikut ustaz. Saya terserempak dengan dia!Kan Daus kan?!" Ujar Azizul bersungguh-sungguh.

"Betul ke Daus?Ko nampak Ustaz Nordin dengan Azizul malam semalam kat atas?" Tanya Helmi.

"Err..betul bangg..memang betul saya nampak Abang Azizul..tapii.." Daus Juma'ah terhenti disitu. Dia kelihatan takut-takut.

"Tapi apa?!" Bentak Aizul Masauddin. Berpeluh-peluh. Tak senang duduk.

"Tapi...bukan dengan Ustaz Nordin!" Jawab Daus Juma'ah.

Aku tersentak.
Semua tersentak.
Ustaz Nordin sekali.


Azizul Masauddin bertambah-tambah pucat. Dia tak terkata apa-apa. Tergamam. Manik-manik peluh memercik kat muka.

"Apa yang kamu nampak?!" Soal Ustaz Nordin.

"Err..benda..benda...yang tak sepatutnya ada kat sini.." Jawab Daus Juma'ah tergagap-gagap.

"Cakap je lah!Apa yang ko nampak?!" Kali ni Helmi tak dapat menahan.

"Saya...saya...nampak han..hantuu!" Ujar Daus Juma'ah kembali.

Ish?!
Ustaz Nordin tenang.

Tapi yang lain bagai tak percaya apa yang terhambur dari mulut Daus Juma'ah.

"Macammana rupanya?" Soal Ustaz Nordin yang masih tenang.

"Muka..mukanya separuh manusia, separuh hodoh..pakai baju macam ustaz!" Jawab Daus Juma'ah.

Azizul Masauddin terketar-ketar mendengar jawapan Daus Juma'ah.

"Ni takde lain la ni!Ni mesti belaan abang ko tu!" Bentak Zamri.

"Tenang, tenang..hm..baiklah, nampaknya kita takde pilihan lain. Daus, kamu tunggu kat sini. Marizan, Arman, kamu berdua naik kat dorm-dorm..kejutkan semua suruh turun berkumpul kat dewan makan sekarang.Nurshahdan, kamu jaga Azizul Masauddin dengan Daus ni..dan yang lain..hm..nanti ikut saya.." Arah Ustaz Nordin tiba-tiba.

"Nak pegi mana ustaz?" Soalku.

"Kita selesaikan malam ini jugak!" Tegas Ustaz Nordin.

"Saya nak balik rumah kejap. Kita berkumpul kat sini semula tepat jam 12..faham!" Tegasnya lagi.

Semua mengangguk.

Marizan dan Arman dah naik atas dorm nak kejutkan pelajar. Kedengaran riuh-rendah suara mereka mengejutkan pelajar-pelajar. Azizul masih lagi menggeletar, sambil Al-Faizal menyuruhnya berzikir dan membaca surah Yasin. Agak kelam-kabut malam ni.

Dewan Makan hampir penuh. Khusairi dan Syed Al-Hakim membantu menyusun pelajar. Semua dikehendaki duduk atas lantai. Semua pelajar kelihatannya konfius dengan apa yang sedang berlaku. Suasana dalam Dewan Makan makin riuh. Al-Faizal mula membaca Asma Ul Husna dan diikuti oleh semua pelajar. Selesai membaca Asma Ul Husna, dibacanya pula zikir munajat, lepas tu zikir Tafrijiyah dan zikir-zikir lainnya. Berulang-ulang.

Jam hampir menunjukkan pukul 12 malam.
Ustaz Nordin masuk dalam Dewan Makan dan memberi tazkirah ringkas kepada semua pelajar.

Dia mengingatkan supaya apa-apa yang didengari, nampak, rasa, bau dan sebagainya adalah mainan syaitan semata. Dia juga mengingatkan supaya semua pelajar tak lekang dari berzikir kepada Allah.

Kemudiannya Ustaz Nordin berpaling kepada senior-senior seraya berkata,

"Siapa-siapa yang rasa boleh hadapi jin-jin tu, yang ada kekuatan, yang ada keberanian bolehlah ikut saya..InsyaAllah..Allah Ta'ala bersama kita.."


Semua tunduk. Masing-masing bermuhasabah diri. Samaada boleh atau tidak.

aku?
hm.

"Saya ustaz!" Zamri orang pertama menawarkan diri.

Diikuti oleh Al-Faizal dan Khusairi. Yang lain hanya ingin berada dalam dewan makan bersama pelajar lain.

"Awak Amir?Tak ikut sama?Marilah..tak elok rasanya kita pegi bergenap.." Ujar Ustaz Nordin padaku.

Aku sekadar mengangguk walau dalam hati ni tuhan saja yang tahu betapa penakutnya aku!

"Daus, awak duduk dengan Fendi..yang lain, kawal keadaan kat sini..tutup pintu dewan ni..kalau ada apa-apa, laungkan azan sekuat hati!" Kata Ustaz Nordin sambil keluar. Kami semua mengikutinya.

Pokok saga ni memang menyeramkan. Bulu romaku meremang tatkala sampai betul-betul kat depan pokok tu.Hm. Aku pasti yang lain juga merasakannya.

"Kita buat empat penjuru. Masing-masing amik satu penjuru.." Ucap Ustaz Nordin.

Aku,Zamri,Khusairi dan Al-Faizal buat 4 penjuru mengelilingi pokok tu sedangkan Ustaz Nordin mendongak ke atas. Lantas dia memegang batang pokok tu sambil mengucap dua kalimah syahadah. Dia kemudiannya menyuruh kami membaca 4 'kul' diselangi dengan selawat dan diikuti ayatul kursi sebanyak 11 kali.

Kemudian dahan-dahan pokok berpenunggu tu bergoncang.Kuat.Seolah ada ribut.Padahal angin pun takda. Tiba-tiba satu dahan basar jatuh betul-betul tepi Ustaz Nordin. Dia tersentak. Begitu juga kami. Dia beristighfar beberapa kali. Kemudiannya dia membaca sesuatu sambil tangannya menahan batang pokok tu. Pokok tu bergoncangan lagi!

Tiba-tiba, Khusairi ditolak kuat.Terpelanting dia!
"Khusairi bangun!Jangan bukak penjuru ni!" Jerkah Ustaz Nordin.

Khusairi bangkit dalam kesakitan dan kembali ke posisinya. Ustaz Nordin masih lagi melakukan 'kerja-kerja'nya. Masuk kali ni dah dekat 3 round aku mengulang apa yang diajarkan Ustaz Nordin tadi. Dan kali ni Al-Faizal pula ditolak!Tapi dia bingkas bangun. Zamri cuba menahan sesuatu dengan lengannya. Seperti dia sedang melawan arus angin yang cukup kuat. Lantas dia juga terpelanting!

"Bangun!!Jangan berpecah!!Bertahann!!" jerkah Ustaz Nordin lagi.

Aku merasakan seolah ada orang berbisik-bisik ditelinga ni. Cakap-cakap yang aku tak berapa faham. Lepas tu aku keliru. Aku rasakan aku sudah keluar dari jasad. Terawang-awang. Rasa seronok!Bebas!Sehingga aku dapat mendakap pucuk teratas pokok tu. Aku dapat melihat langit pekat berbintang-bintang lebih jelas. Aku merenung ke bawah. Ada Ustaz Nordin, Zamri, Khusairi, Al-Faizal dan jasad aku sendiri. Aku cuba menjerit pada mereka. Tapi suara tersekat. Tiba-tiba aku panik!Aku dah mati?!Aku meronta-ronta!Aku menangis semahu-mahunya.

"Amirr..bangunn!!Bangunnn!!" Ujar Ustaz Nordin sambil menampar-nampar pipi aku. Aku tersedar.

"Jangan biarkan syaitan bermain-main dengan fikiran kita..fokus..!" Ujarnya lagi.

Huhh.Astaghfirullahh..

Aku memusatkan seluruh fikiran,emosi,fizikal pada Allah..Aku mengulangi apa yang diajar Ustaz Nordin. Yang pastinya malam ni makin panjang.

Pokok tu masih bergoncang kuat. Luruh ranting-ranting rapuhnya. Daunnya hampir tiada. Ustaz Nordin mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Botol kaca jernih dipegangnya erat. Kemudiannya aku menyaksikan satu kepulan asap masuk ke dalam botol tu!Ustaz Nordin menutupnya dengan gabus. Dibalutnya dengan sehelai kain.

Dahan-dahan pokok tu bergegar!Dan serentak itu ada satu bunyi.

"HEeeeeee!!!"

Bunyi seperti orang mengilai. Amat menyeramkan. Aku hampir berganjak dari tempatku sehinggalah Ustaz Nordin menyuruh aku kembali ke tempatku.

"Ada..ada..lagi ni..!" Ujar Ustaz Nordin tercungap-cungap.

Dahan-dahan makin banyak jatuh membuatkan Ustaz Nordin beralih. Kami terpaksa memutuskan penjuru-penjuru. Pokok tu seolah menghalau.

"Macam mana ni ustaz?" Tanya Zamri.

Ustaz Nordin hanya diam.
Kemudiaannya dia berkata.

"Yang dalam botol ni hanya sekor dari 8 ekor.." Balas Ustaz Nordin lagi.

Aku dapat menyaksikan ada sesuatu yang terbang mengelilingi pokok tu. Pokok tu makin kuat bergoncang.

"Macam mana ni ustaz?" Tanya Zamri lagi.

"Baik,kita buat kembali...Arghh!" Belum sempat Ustaz Nordin menghabiskan ayatnya, satu daripada benda yang mengelilingi pokok tu meluru ke arah Ustaz Nordin dan melanggarnya. Ustaz Nordin tercampak jauh ke belakang!
Kami semua pergi mendapatkannya. Mulutnya membuak-buak keluar darah!Ustaz Nordin nampaknya parah.

"Apa kita nak buat ni?" Soal Al-Faizal mulai panik. Kami semua panik.
"Ustaz..ustaz..ustaz.." Panggil Al-Faizal sambil memegang Ustaz Nordin.

Ustaz Nordin hanya mengaduh kesakitan.

Tiba-tiba ada orang memberi salam dalam samar-samar kepekatan malam.

"Assalamualaikum" Sapa orang tu.

Dari jauh orangnya tinggi. Berkopiah. Makin lama makin menghampiri kami. Bila dia lebih dekat, aku dapat melihat wajahnya. Tenang setenang air dikali. Mukanya bersih berseri. Mungkin kesan air wudhu'. Janggut dibawah dagunya kemas.

"Nordin, kau tak apa-apa?" Ujarnya.

"Nizammm..nizamm...benda-benda tu makin mengganas..kita..kita kena hapuskan jugak malam ni!" Ujar Ustaz Nordin tersekat-sekat. Ustaz Nizamuddin datang mendekati Ustaz Nordin. Dan dia menjawab.

"Insya Allah. Dengan nama Allah yang maha berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu itu.."

Dia berpaling ke arah pokok tu. Muka tenangnya tadi berubah menjadi seperti api yang menyala. Dia bingkas bangun dan menuju ke arah pokok tu. Pokok tu masih lagi bergoncangan hebat. Aku hanya memerhati dari tempat Ustaz Nordin rebah. Satu-satu dahan yang yang jatuh sikit pun tak memberi kesan pada Ustaz Nizamuddin. Malah dahan yang akan jatuh atas kepalanya akan terbelah dua.

Dia mengeluarkan beberapa paku besar dari poketnya..
Dia meletakkan satu pada batang pokok tu seolah ingin menikam.
Lantas,

"Allahhuakbarrr!!" Laung Ustaz Nizamuddin sambil membenamkan paku itu dengan tapak tangannya.
Dia mengulangi sehingga paku-paku terbenam disekeliling batang pokok tu. Setelah tu, Seperti ada tenaga yang disedut ke dalam paku tu. Ada seperti kabus bergulung-gulung masuk ke dalam paku-paku tu. Bunyi-bunyi mengilai memekakkan telinga. Suara-suara erangan seperti kesakitan memecah hening malam tu.

Lepas tu, goncangan-goncangan tadi berhenti. Tiada lagi dahan-dahan yang jatuh. Tiada lagi suara-suara pelik dan menyeramkan. Ustaz Nizamuddin menadah tangannya ke langit dan berdoa dan bersyukur ke hadrat Allah. Setelah itu, dia mendapatkan kami semula.

"Mari, kita papah Ustaz Nordin masuk dalam asrama.." Ujarnya lembut.tenang kembali.

"Baik-baik Din.." Ujarnya lagi.

Kami semua menolong Ustaz Nordin dan menuju ke Dewan Makan.

Di Dewan Makan, Pelajar-pelajar masih lagi membaca zikir-zikir, selawat, Asmaul Husna. Mereka tak menyedari pun peristiwa tadi. Namun selepas mereka nampak Ustaz Nordin dipapah masuk, masing-masing tak keruan.

"Panggil Ketua Asrama ke mari.." Pinta Ustaz Nizamuddin. Aku memanggil Helmi.

"Kamu arahkan pelajar-pelajar ke surau, lepas tu kamu pimpin mereka buat tahajjud boleh?" Pintanya lagi.

Helmi terpinga-pinga namun dia memikul tanggungjawab tu. Semua pelajar menuju ke surau dengan dibantu senior-senior lain. Hanya aku, Zamri, Khusairi dan Al-Faizal je yang tinggal dalam Dewan Makan.

"Assalamualaikum, nama saya Nizamuddin Syafie" Ucapnya memperkenalkan diri sambil tersenyum.

"Waalaikumsalamwarahmatullah" Kami menjawab serentak.

"Yang ni siapa nama?" Ustaz Nizamuddin bertanya kepada Zamri yang membersihkan muka Ustaz Nordin yang dipenuhi darah.

"Mohd Zamri Yahya Ustaz" Jawab Zamri.

"Yang ni pulak?" Soalnya pada Al-Faizal.

"Al-Faizal Muhammad"

"Yang disebelah Al-Faizal?" Soalnya pada Khusairi.

"Mohd Khusairi Mohd Noh ustaz" Jawab Khusairi.

"Yang kat sebelah kanan saya ni siapa nama?" Soalnya pula pada aku yang dok termanggu memerhati Ustaz Nordin di rawat Zamri.

"Oh..nama saya Amir Hazrat Yusoff ustaz" Jawab aku.

"Semuanya rasanya dah maklum kan apa yang terjadi malam ni?Alhamdulillahh..rasanya tempat ni aman kembali" Ujar Ustaz Nizamuddin.

"Ustaz, kenapa ustaz tak buat macam ni dulu?" Soal Zamri tiba-tiba.

Kami semua bersetuju dengan soalan tu. Kenapa?Kenapa sekarang?

"Sebenarnya, silap saya juga..saya sebenarnya dah bincang dengan Fikri meminta membuang belaan-belaannya kat tempat selain dari sini, tapi nampaknya dia lebih bijak" Jawabnya.

"Fikri?" Soal aku.

"Fikri Juma'ah.Dia lah penyebab untuk semua ini" Jawabnya lagi.

"Tapi ustaz, apa maksud ustaz bila cakap ustaz biarkan untuk generasi akan datang faham keburukan ilmu hitam?" Soal Al-Faizal pula.

"Pokok tu jadi saksi betapa dashyatnya ilmu hitam ni. Saya ingat, pelajar-pelajar kat sini faham dengan cerita-cerita yang disampaikan oleh senior-senior dulu. Dan saya sangkakan jin-jin tu takkan buat kacau sebab saya ada pagar pokok tu" Jawabnya panjang lebar.

"Tapi kenapa perkara ni terjadi?Sepatutnya, jin-jin tu takkan dapat berbuat apa-apa" Kali ni Ustaz Nizamuddin pula menyoal.

"Ustaz. Fendi Abu Khair mencabut kulit-kulit pokok tu." Terang Khusairi.

"MasyaAllahh..." Ucap Ustaz Nizamuddin.

"Hm,tak apa lah.Semuanya dah selesai.Alhamdulillahh.." Ujarnya lagi.

Ustaz Nordin terlelap kepenatan. Pada dasarnya dia ok. Tapi esok dia harus ke hospital untuk memastikan tiada kecederaan dalaman. Menurut Ustaz Nizamuddin, Kalau kami semua tak tolong Ustaz Nordin malam tu, mungkin dia dah arwah. Ustaz Nizamuddin memberi segelas air yang ditawar dan meminta Ustaz Nordin meminumnya. Kemudian kami semua kecuali Zamri menuju ke surau untuk bertahajjud.

Malam itu titik tolak untuk satu pengalaman aku. Lepas ni adventur yang lebih mencabar menunggu. Aku semakin rapat dengan Ustaz Nizamuddin. Banyak yang aku pelajari darinya. Seharusnya malam hitam tu adalah malam untuk aku bermuhasabah diri, betapa kecilnya diri jika dibandingkan dengan kuasa Allah Ta'ala. Aku dapat rasakan bagaimana roh keluar tika jasad masih bernyawa. Bila-bila masa saja. Janganlah aku diambil roh dalam ketika maksiat. Nauzubillahh..
Tiada tuhan selain Mu,Tiada tuhan yang disembah selain Mu
Allahuakbar
Allahuakbar
Allahuakbar

Dan apa yang terjadi ini sebenarnya untuk mereka yang mahu berfikir...
Wallahua'alam bissawab..

bersambung....